COVID-19 – wyzwanie dla marek

Elena Rappe
Elena Rappe
COVID-19 - wyzwanie dla marek

Rozprzestrzenianie się COVID-19 zmienia zachowanie ludzi. Ważne jest, aby firmy wiedziały, jak odpowiedzieć na aktualne potrzeby konsumentów w niestabilnym świecie. Marketing często ma na celu wywieranie wpływu na mentalność danej osoby w celu wzmocnienia lub stopniowego kształtowania zachowania automatycznego. Działa dobrze w stabilnych warunkach. Ale…

Koronawirus spowodował zamieszanie, tworząc niestabilne środowisko na całym świecie. W miarę rozprzestrzeniania się choroby niestabilność pojawia się również w innych obszarach, zachodzące zmiany zmuszają ludzi do działania poza zwykłym kontekstem i przewidywalnymi wzorcami. W tych niestabilnych warunkach marki odgrywają szczególną rolę. Kiedy kontekst i model, w którym żyją ludzie, ulegają zmianom, marki muszą zadać sobie pytanie, jak zareagować i jak zwiększyć swoją wartość w świetle nowej rzeczywistości? W tej chwili wiele marek nie ma pewności, czy muszą w ogóle reagować.

Istnieje obawa, że reagujące marki mogą być krytykowane za chęć zarobienia na kryzysie. Nawet firmy świadczące usługi zdrowotne niechętnie wspominają o koronawirusie, ponieważ nie chcą być podejrzewane o czerpanie korzyści z kryzysu. Istotnie, kluczowe jest unikanie nieetycznego wykorzystywania tematów kryzysowych. Jednak marki mogą odgrywać bardziej aktywną rolę w życiu klientów, gdy zmieniony kontekst zmusza ludzi do zmiany zachowania w celu ochrony zdrowia.
W oparciu o opisaną powyżej strukturę marki mogą wykorzystywać różne sposoby wpływania na podejmowanie decyzji, aby pomóc konsumentom w adaptacji do nowego kontekstu i wspierać zmiany zachowań.

Najważniejsze jest być prawdziwym i inwestować w relacje z klientami

To, aby marki przeszły w tryb oszczędnościowy w trudnych czasach, może wydawać się słuszne — wszystko po to, by spokojnie przeczekać „burzę”. Mamy jednak wyjątkowy okres, w którym marki mogą zyskać zaufanie konsumentów, zapewniając im cenne poczucie wsparcia w niestabilnej sytuacji zwiększonego niepokoju. Na przykład niektóre internetowe platformy edukacyjne wprowadziły bezpłatne kursy kwarantanny dla studentów i dorosłych.

Bądź wiarygodny i pozytywny

Marki mogą wzmocnić relacje z konsumentami, jeśli staną się wiarygodnym źródłem sprawdzonych informacji. Oto kilka przykładów marek, które podjęły inicjatywę, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa lub uniknąć jego innych negatywnych skutków. W Wielkiej Brytanii Lush zaprasza ludzi do sklepów, aby umyć ręce. Amazon aktywnie pracuje nad wyeliminowaniem spekulacji/cen na rynku. W Rosji Delivery Club uruchomił dostawę zbliżeniową dla klientów, którzy chcą zminimalizować kontakt z innymi ludźmi. W czasach, gdy ludzie w coraz większym stopniu ufają markom, a nie tylko organizacjom społecznym i publicznym, sytuacja kryzysowa może mieć bardzo pozytywny wpływ na postrzeganie firmy — jeśli oczywiście komunikacja jest mądrze budowana.

Pomóż ludziom spędzać czas i tworzyć nowe nawyki domowe

Jest to obiecujący obszar, w którym marki mogą pomóc ludziom dobrze wykorzystać czas spędzony w domu i stymulować naukę nowych nawyków, pomagając im poczuć, że ten czas nie został zmarnowany. Biorąc pod uwagę, że wiele osób jest zmuszonych, pozostać w domu, budowanie pozytywnych skojarzeń / tożsamości wokół tej nowej „domowej rutyny” pomoże stworzyć motywację do odtworzenia po okresie izolacji.

Ludzie szybko się adaptują do nowych sytuacji. Jesteśmy bardziej skłonni zwracać uwagę na marki, które chcą dobrze z nami współpracować i tworzyć poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Mądrzy menadżerowie, którzy będą pracować nad zaangażowaniem konsumentów, mogą wyjść z tego trudnego okresu zmian behawioralnych z sukcesem, dzięki silniejszej marce, która zgromadzi jeszcze więcej lojalnych klientów. Takie marki, gdy wszystko wróci do normy, mogą uzyskać stały wzrost.

Mavika
Marketing w czasie kryzysowym
Potrzebujesz wsparcia i świeżych pomysłów? Zadzwoń do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres mailowy nie zostanie opublikowany.