Influencer marketing – Case study programu #AmbasadorYACHTIC

Influencer marketing jest trendem, który od dwóch lat szybko zyskuje na popularności. Coraz więcej firm zwiększa wydatki na współpracę z liderami opinii, w związku z czym coraz większą część przestrzeni mediów społecznościowych stanowią efekty kampanii z influencerami. Jaki jednak jest wyznacznik sukcesu w tym zakresie? Jak skonstruować modelową i skuteczną kampanię z influencerami w roli? W tym wpisie przyjrzymy się realizowanej przez nas kampanii #AmbasadorYACHTIC.

O kampanii słów kilka

Dla klienta, jakim jest wyszukiwarka czarteru jachtów online YACHTIC.com, priorytet to nie tylko wykorzystać cały potencjał osób wynajmujących jachty, ale również przyciągnąć osoby, które do tej pory nie zdawały sobie sprawy z takiej formy spędzania wakacji. Od strony mediów społecznościowych, kampanii reklamowych, działań SEO czy content marketingu udało nam osiągnąć się już bardzo dużo. Potrzebny był jednak kolejny krok, który pomógłby wyjść poza ww. grupę osób i utrwalić markę w świadomości ludzi jeszcze niezwiązanych z czarterami jachtów. W tym celu opracowaliśmy program ambasadorski #AmbasadorYACHTIC.

Idea polegała na tym, aby z influencerów o średnich lub małych rozmiarach wybrać trójkę ambasadorów, których działalność dotyczyłaby podróży, jednak o zupełnie różnym profilu i różnych grupach odbiorców. Zaczęliśmy więc od przygotowywania założeń programu, ubrania ich w zaproszenia i researchu potencjalnych ambasadorów. Następny etap, polegający na nawiązaniu z nimi kontaktu, selekcji dziesiątek zgłoszeń, a ostatecznie ustalenia konkretnych warunków współpracy pozwolił nam wyłonić trzy blogi: CroLove.pl (podróże w Chorwacji), Miniomki (lifestyle/podróże) i Bałkany według Rudej (podróże w krajach bałkańskich).

Program przewidywał pełne 12 miesięcy współpracy, w ramach której twórcy mieli poznać bliżej jachting i opracować  serię wpisów na temat przygotowywania się do czarteru jachtu (z perspektywy osób bez doświadczenia w tym zakresie), a następnie wybrać się na wspólny rejs jachtem w Chorwacji. W trakcie projektu zrodził się także przewrotny pomysł organizacji konkursu dla czytelników naszych Ambasadorów, którego zwycięzców zaprosiliśmy na ten sam rejs, wraz z ich ulubionymi blogerami!

Co osiągnęliśmy?

Na dotychczasowe materiały powstałe w ramach programu składają się wpisy blogowe oraz posty i relacje w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube). W tym momencie na wszystkich blogach łącznie pojawiło się 13 wpisów, które zdobyły 19,764 wyświetleń, a w mediach społecznościowych 56 wzmianek marki YACHTIC.com z 2,711 reakcjami użytkowników (nie licząc wzmianek i wyświetleń w ramach relacji na Instagramie).

Dodatkową wartością okazały się posty i materiały wyprodukowane przez zwycięzców konkursu #PłynieszzYACHTIC — dwoje z nich prowadzi swoje małe blogi i aktywne kanały w mediach społecznościowych. Według Google Analytics wejścia na stronę z Facebooka zwiększyły się o 120,57% w porównaniu z poprzednim rokiem. To samo dotyczy odwiedzin z organiki Google, w ramach których zanotowaliśmy wzrost o 44,16%. Różnice są zatem duże, szczególnie w kwestii zainteresowania marką i jej docieraniem do nowych użytkowników.

Nie skupiajmy się jednak na samych liczbach. Punktem wyjścia w influencer marketingu jest zrozumienie, że najważniejsze są cele wizerunkowe. Oznacza to, że nie powinniśmy oczekiwać szybkich bezpośrednich efektów, lecz skoncentrować się na budowaniu długofalowego potencjału, który prędzej czy później, zaowocuje na różne sposoby. Tak też, za największe osiągnięcie w akcji #AmbasadorYACHTIC uznajemy długotrwałą ekspozycję marki oraz bardzo naturalne osadzenie jej w komunikacji wybranych przez nas influencerów.

Przez prawie tydzień rejsu, YACHTIC.com było obecne we wszystkich kanałach blogerów. Nie jako abstrakcyjny podmiot, lecz realny partner, który pozwolił im spełnić ich żeglarskie marzenia. Tutaj docieramy do sedna influencer marketingu, jeśli nie marketingu w ogóle — najważniejsze są emocje. Im bardziej nacechowane emocjami są treści związane z marką, tym lepiej jej wizerunek utrwali się w świadomości społeczności zgromadzonej wokół influencera. Na tym polu możemy więc ogłosić zwycięstwo.

Tutaj docieramy do sedna influencer marketingu, jeśli nie marketingu w ogóle — najważniejsze są emocje. Im bardziej nacechowane emocjami są treści związane z marką, tym lepiej jej wizerunek utrwali się w świadomości społeczności zgromadzonej wokół influencera.

Każda kampania z influencerami jest inna, trudno więc wyznaczać w tej dziedzinie uniwersalne zasady i cele. Można jedynie wskazywać priorytety, które składają się na sukces i powodzenie takich działań. To przede wszystkim idealna koordynacja, intensywna komunikacja, budowanie realnych relacji i autentyczność. To właśnie te elementy składają się na ostateczne efekty. Jeśli zaangażujemy się w projekt całym sercem i podejdziemy do niego w profesjonalny, a zarazem elastyczny sposób, możemy być pewni, że prędzej czy później kampania przyniesie oczekiwane przez nas efekty.