Konkursy na Facebooku – jak robić je dobrze?

Konkursy na Facebooku? Czemu nie! To świetny sposób na promocję i pozyskanie nowych fanów naszego fanpage’a. Wiele osób uważa, że jest to „bułka z masłem”, bo w końcu co to za filozofia stworzyć grafikę, umieścić informacje o konkursie i zadać pytanie, na które internauci będą odpowiadać pod postem? Otóż wcale nie jest tak kolorowo — coraz częściej zdarza się, że Facebook „wyłapuje” działania, które nie są w 100% legalne i zgodne z jego polityką. W najgorszym przypadku nasz konkurs zostanie usunięty, a to może nie spodobać się użytkownikom, którzy zdążyli już wziąć w nim udział. A więc jak przeprowadzać konkurs, aby był chwytliwy i oczywiście legalny?

Wszystkie chwyty dozwolone? Co to, to nie!

Pierwszym, chyba najczęściej popełnianym błędem podczas organizowania konkursów na Facebooku, jest zobowiązanie uczestników do udostępniania konkretnych treści na swoim prywatnym profilu. Zabronione jest również zmuszanie do oznaczania innych osób jako warunek uczestnictwa.

konkursy na facebooku

W źle przeprowadzonym konkursie nie ma przejrzystych zasad, czyli uczestnicy nie wiedzą, co konkretnie mają zrobić i jakie warunki mają spełnić, aby móc wziąć w nim udział. Kolejnym foux pas jest brak regulaminu — jest on ABSOLUTNIE wymagany. Nie może być to wzór regulaminu ściągnięty z sieci — musi być napisany pod konkretny konkurs (jeśli mamy wątpliwości, jak ma wyglądać, lepiej zasięgnąć rady prawnika na ten temat). Następnie mamy kwestę loterii. Oczywiście można zorganizować konkurs, w którym nagrody będą rozlosowywane, jednak uwaga! Należy wtedy zgłosić wniosek do Izby Celnej, co wiąże się z bardzo długą procedurą i opłatami! Kolejnym błędem organizatorów konkursów jest niezamieszczanie odpowiednich zapisów, np. o wyłączeniu odpowiedzialności Facebooka oraz o przetwarzaniu danych osobowych i Polityce Prywatności. I na koniec, nie wolno zawierać w regulaminie konkursu klauzul niedozwolonych! Jeśli to zrobimy, grozi nam solidna grzywna.

„Must have” dobrego konkursu na Facebooku

Facebookowy konkurs, który przyciągnie szerokie grono zainteresowanych, musi być dokładnie przemyślany. Po pierwsze powinniśmy określić cel naszego działania — zdobycie nowych fanów, zwiększenie ruchu na stronie, wzrost sprzedaży, poszerzenie bazy kontaktowej, badanie opinii itp. Treść naszego konkursowego posta powinna być jak najprostsza, zrozumiała i przejrzysta. Internauta musi dokładnie wiedzieć, co zrobić, aby dołączyć do zabawy. Regulamin powinien zawierać wszystkie wymagane zapiski, zgody i kruczki — najlepiej umieścić bezpośrednio pod postem link do notatki, w której się znajduje. Chcąc dotrzeć do jak największej ilości użytkowników Facebooka, nie możemy zapomnieć o promocji, na przykład przy pomocy Menedżera Reklam — możliwe jest wtedy targetowanie promowanego posta do interesującej nas grupy odbiorców np. kobiety w wieku 25 – 35 lat, zamieszkujące Katowice, o zainteresowaniach takich jak zdrowie, fitness, zdrowy styl życia. Są też inne formy promocji naszego konkursu — posty zapowiadające, a następnie przypominające o konkursie, mailing (newsletter), promocja na stronie www i blogu, czy też strony facebookowe, które zajmują informowaniem internautów o wszelkiego rodzaju konkursach w serwisie.

Konkursy na Facebooku mogą być świetnym sposobem, aby zyskać sympatię i grono nowych fanów. Jednak trzeba wiedzieć, jak należy je przeprowadzać — nie chcemy przecież dostać „po łapach” od Facebooka, ani narazić się na straty.