Psychologia koloru – jak dobierać kolory?

W jaki sposób kolory wpływają na nasze uczucia? Z czym są kojarzone i utożsamiane? I wreszcie – w jaki sposób umiejętnie i odpowiedzialnie posługiwać się barwami?

Być może dla niektórych z Was to, co za chwilkę napiszę może okazać się niewiarygodne, ale kolory… tak naprawdę nie istnieją!

Jak to możliwe?

Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest to, że kolory są falą, którą odczytuje nasz mózg. Fale te zawierają się w widzialnym spektrum światła, jakie potrafimy zarejestrować naszymi oczami. Dzięki temu łatwo jest wpływać na uczucia odbiorcy, wykorzystując do tego kolory. Oto parę przykładów:

Czerwony jest kolorem pobudzającym, używając go bardzo łatwo można przyciągnąć uwagę odbiorcy. Czerwień symbolizuje energię, działanie, uczucie, siłę, ale także niebezpieczeństwo – czego przykładem mogą być znaki drogowe. Chyba najlepszym przykładem wykorzystania tego koloru jest logo Coca-Coli. Dodajmy, że kolor czerwony pobudza apetyt i pragnie. Dlatego też wystarczy, że spojrzymy na czerwoną etykietę, a od razu z chęcią sięgamy po taki napój. Czerwień jest także związana z instytucjami charytatywnymi (jak np. Czerwony Krzyż) prawdopodobnie dlatego, że jest to także kolor naszej krwi. Kolor ten kojarzony jest także z rewolucją, wigorem, wojną.

Żółty to kolor radości, ciepła. To kolor słońca, który kojarzy się z pozytywną energią. Żółty ma także sprzeczne znaczenie – jest to symbol tchórzostwa i zdrady (czego przykładem może być przedstawianie Judasza na obrazach w malarstwie europejskim). Żółty wykorzystywany jest również, by zwracać naszą uwagę (np. taxówki w Nowym Yorku).

Niebieski to kolor stabilności, spokoju, bezpieczeństwa. Kojarzony jest z sukcesem i lojalnością. Jest to barwa najpopularniejsza w internecie i jednocześnie najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Kolor niebieski często wybierają instytucje bankowe, duże korporacje, urzędy. To najzimniejsza barwa, która kojarzona jest z przestrzenią – oceanem, niebem. Obecnie oczywiście najpopularniejszym niebieskim logotypem jest… Facebook.

Trochę teorii – jak dobierać kolory?

Jak dobierac kolory?

Kolory monochromatyczne

…czyli takie, które mają różne nasycenie, jasność, ale znajdując się w obrębie danego koloru (powszechnie znane jako odcienie barw). Na przykład do niebieskiego koloru będzie pasował kolor jasno niebieski, ciemno niebieski, błękitny.

Kolory analogowe

…są to kolory sąsiadujące ze sobą na palecie barw. Jeśli wybieramy przykładowo kolor zielony, to kolorem analogowym będzie żółty oraz niebieski. Pamiętajmy jednak, aby wybrać tylko jeden z nich jako dominujący, kolejny może być tylko dodatkowym, a trzeci akcentującym.

Kolory dopełniające

…to takie, które znajdują się naprzeciwko siebie. Jest to bardzo kontrastowy układ, na który trzeba uważać. Kolory dopełniające często wykorzystywane są do przykucia uwagi, dlatego warto w odpowiedni sposób dobrać jasność i nasycenie barw, których chcemy użyć. Przykładowo wybierając jako dominujący kolor zielony, kolorem dopełniającym będzie czerwony.

Umiejętne zestawienie kolorów oraz prawidłowe ich wykorzystanie może w łatwy sposób pomóc w tworzeniu tożsamości marki. Zakładając biuro podróży wybieramy kolory, które kojarzą się z wakacjami – np. żółty czy błękitny. Jeśli nasza firma jest związana ze sprawami urzędowymi, wówczas odpowiednim kolorem dla nas będzie kolor niebieski, fioletowy. Kolor ma znaczenie i należy o tym pamiętać.

Na koniec polecam Wam stronę, która usprawni dylematy związane z doborem odpowiedniej kolorystyki – color.adobe.com.