Segmentacja – czym jest, jak i dlaczego warto ją opracować?

Sandra Król
Sandra Król
Segmentacja – czym jest, jak i dlaczego warto ją opracować?

Strategia marketingowa jest coraz bardziej doceniana, a firmy coraz częściej decydują się na jej opracowanie. W tym obszernym dokumencie zawiera się między innymi segmentacja — czyli odpowiednie pogrupowanie (przyporządkowanie) grupy odbiorców. Dlaczego segmentacja jest tak ważna i jak dokonać prawidłowego podziału? Odpowiedź znajdziemy w poniższym wpisie.

Marketing automation

Na początek warto wyjaśnić, czym jest marketing automation. Krótko mówiąc, są to wszelkie narzędzia, które automatyzują nam działania marketingowe. Z ich pomocą jesteśmy w stanie tworzyć coraz to bardziej personalizowane komunikaty, a co za tym idzie — także bardziej efektywne kampanie. Poprzez zebranie danych, które informują nas o zachowaniu danego użytkownika oraz np. o jego umiejscowieniu na poszczególnym etapie lejka sprzedażowego, możemy odpowiednio przygotować działania w sposób. strategiczny, czyli zaplanowany. Istnieją płatne rozwiązania, które dostarczają nam ,,gotowych” informacji. Jednak mając pojęcie o analityce, często można samemu (także na bazie doświadczenia) dokonać odpowiedniego pogrupowania swoich Klientów. Jednak samodzielne zgłębianie takiej wiedzy nie jest konieczne. Celem prawidłowej segmentacji, warto zlecić to zadanie specjalistom, którzy pomogą w opracowaniu takiego dokumentu. Pamiętajmy o ciągłej aktualizacji danych, aby opracowane działania miały zastosowanie w czasie rzeczywistym.

Segmentacja

Tworzenie odrębnych komunikatów to tzw. segmentacja. Dla lepszego zobrazowania tego zjawiska, posłużymy się nieco uproszczonym przykładem. Wyobraźmy sobie, że mamy przygotować reklamę np. na promocję wybranego modelu samochodu. Osoby, które niedawno dokonały zakupu w naszym salonie, nie będą szczególnie zadowolone z wyświetlenia tejże reklamy — co więcej, będzie im ona przeszkadzać, ponieważ nie jest to już w obrębie ich zainteresowania. Natomiast osoby, które są na etapie ,,poszukiwań”, a dodatkowo w przeciągu ostatnich kilku dni odwiedziły naszą stronę, z pewnością będą zadowolone, że podsunęliśmy im taki komunikat.
Segmentacja pozwala na utworzenie grup odbiorców, którzy różnią się np. pod względem zachowania, umiejscowienia na etapie lejka sprzedażowego, zaangażowania, czy częstotliwości dokonywanych zakupów. O ostatecznym podziale decydujemy tak naprawdę my. Bazując na wartościach, które są dla nas i naszej firmy szczególnie ważne, jesteśmy w stanie przygotować grupy pod interesującym nas kątem. Tak utworzone ,,segmenty” pozwolą na budowanie kilku wersji komunikatu, a nawet kampanii, która ma do nich trafić.

Pozostałe korzyści

Marketing automation w połączeniu z tworzeniem i uaktualnieniem baz danych przyczynia się do budowania precyzyjnej segmentacji Klientów. Taki zabieg pozwala na reagowanie nie tylko podczas tworzenia kampanii marketingowych, ale również w przypadku, kiedy zależy nam na długotrwałych relacjach — wtedy mamy możliwość skupienia się na Klientach lojalnych. Możemy również zawalczyć o Klientów, którzy ostatnio wykazali się znikomą aktywnością, a wcześniej chętnie korzystali z naszych usług czy produktów.

Świadomość tego, kim są nasi Klienci, pozwala na stosowną reakcję w odpowiednim momencie, a także na trwałe budowanie relacji z klientami dotychczasowymi. Serwując im dopasowane komunikaty, sprawiamy, że nie traktujemy ich ,,jednakowo”, a uwzględniamy ich potrzeby i preferencje. To wszystko zmniejsza frustrację Klientów — irytację zastępuje poczucie komfortu, ponieważ Klient otrzymuje komunikat, który interesuje go w danym momencie. Ułatwiamy ścieżkę zakupową potencjalnego Klienta, a stąd już krótka droga do zadowolonego Konsumenta!

Nie wiesz, kim są Twoi Klienci?
Tworzymy komunikaty szyte na miarę — skontaktuj się z nami!

Dodaj komentarz

Twój adres mailowy nie zostanie opublikowany.