Zarządzanie mediami społecznościowymi w Polsce – raport Kontentino

Social media to absolutna codzienność w naszej branży. Działania na tych platformach zajmują dużą część naszego dnia pracy, dlatego warto trzymać rękę na pulsie i wypatrywać ciekawych opracowań w tym temacie. Takie cudeńko właśnie wpadło w nasze ręce i chętnie się nim z Wami podzielimy!

Raport Kontentino – Zarządzanie mediami społecznościowymi w Polsce to nie wyssane z palca nowinki i przemyślenia osób, których wiedzę trudno zweryfikować. To solidne, analityczne podejście do social media w Polsce, poparte 386 prawidłowo wypełnionymi ankietami. Były one skierowane do pracowników agencji i marketerów z całej Polski, dlatego Kasia, nasz Project Manager, również dołożyła mavikową cegiełkę do omawianego opracowania. Całość dopełniają wypowiedzi osób z branży, które odnoszą się do prezentowanych informacji.

Coś o nas. Czyli jak pracujemy w SM?

Ankieterzy zadeklarowali, że najpowszechniejszym codziennym obowiązkiem, związanym z social mediami, jest opracowanie strategii działań. Zajmuje się tym aż 73.9% pracowników. Niewiele mniej, bo kolejno 69.8% i 64.9% każdego dnia, tworzy harmonogramy postów i zajmuje się copywritingiem. Zaskakujące może być to, że tylko połowa badanych na bieżąco analizuje swoje działania. Zaniedbanie tego aspektu pracy może być dosyć kosztowne i opóźniać korygowanie błędów, które popełniają.

prosta inforgrafika pokazujaca codzienne obowiazki marketerow

Ewentualne sukcesy i porażki odbiją się zwykle na więcej niż jednym profilu. Wyniki badania jasno wykazały, że marketerzy obsługujący tylko jeden profil są mniejszością. Największą grupą są osoby zarządzające dwoma lub trzema, ale jest też zaskakująco spora reprezentacja takich, obsługujących więcej niż 10 kont. Taka rozpiętość robi wrażenie i pokazuje, jak różne jest podejście do tego tematu. Trudno znaleźć złoty środek pomiędzy liczbą prowadzonych profili, a czasem potrzebnym dla każdego z nich.

Gdzie działamy?

Zaskoczeń nie uświadczymy za to w zestawieniu wykorzystywanych platform. Niepodzielnie króluje Facebook ze swoimi 96.7%, kawałeczek za nim plasuje się Instagram 85.3%. Na podium łapie się również Linkedin, zyskując 48.9%. Pozycja tego ostatniego często zaskakuje początkujących marketerów, ponieważ nie jest to portal popularny wśród “cywilnych” internautów. Jednak w zastosowaniach profesjonalnych, Linkedin dalej jest ważną częścią kompleksowego tworzenia wizerunku w sieci.

YouTube, z którego korzystanie zadeklarowało 38.9%, pomimo swojej popularności i niebagatelnego wpływu na odbiorców, dalej ma problem z przebiciem się do powszechniejszego użytku. Piętą achillesową są oczywiście koszty wyprodukowania dobrych materiałów na potrzeby tej platformy. Podczas gdy angażujący post na Facebooku jest kwestią kilku trafnych zdań i prostej grafiki, to wideo na YouTtube wymaga często budżetów rozpisanych na dziesiątki i setki tysięcy złotych. Powoli dogorywa Snapchat, z którego regularnie korzysta tylko 12 z 386 ankietowanych. Spowodowane jest to kurczącą się bazą użytkowników i brakiem dogodnych opcji, m.in. umożliwiających skuteczne prowadzenie kampanii.

prosta infografika przedstawiajaca najchetniej wykorzystywane platformy sm

Zaprezentowaliśmy Wam tylko wycinek z raportu Kontentino. Informacji i ciekawych porad jest tam oczywiście więcej. Nie zabrakło również miejsca na kilka cennych porad i wypowiedzi doświadczonych kolegów po fachu. Zapraszamy do zapoznania się z całością i skorzystanie z tej wiedzy przy codziennej pracy! Pełny raport dostępny jest tutaj.

Co najbardziej zaciekawiło Was w raporcie? Dajcie nam znać!